KAMARÁD Suchomasty Školní vzdělávací program předškolního vzdělávání MŠ
Z motivačních důvodů Mateřská škola v Suchomastech má název : KAMARÁD
Vlastní Školní vzdělávací program předškolního vzdělávání je vytvořený v souladu s RVP PV a má název :
„ JÁ, TY A MY JSME KAMARÁDY NA ZEMI “
motto školy : „ Musíme si pomáhat
aneb
máme se tu všichni rádi,
jsme tu dobří kamarádi.“
Důraz klademe na rozvoj veškerého přirozeného poznávání, samostatné myšlení, aktivní rozhodování, spokojenost a kamarádský vztah dětí, prostor pro dětské zájmy, kladný vztah k okolní přírodě a obci.
Podmínky vzdělávání
1. VĚCNÉ PODMÍNKY
Mateřská škola má velké prostory, jež vyhovují všem činnostem dětí. Během dne využíváme přízemí budovy a odpoči-nek děti tráví v patře na lehárně s dětským WC. Nábytek a hygienické vybavení je bezpečné a odpovídá počtu dě-tí. Vnitřní prostory jsou pravidelně větrány a udržovány v čistotě. V mateřské škole nejsou žádné alergizující ani jedo-vaté rostliny. Většina knih a hraček je umístěna na stálém místě v otevřených skříňkách a policích. Děti si je samy berou a uklízí, neboť se vyznají v jejich uložení. Aby se MŠ dětem líbila, zdobí prostory jejich výtvarné práce a výrobky. MŠ nemá bezbariérový přístup, proto nemůžeme přijímat děti na vozíčku. Na budovu mateřské školy navazuje pro-storná školní zahrada vybavená na pobyt dětí. Pro zkvalitnění výchovné práce má pedagogický per-sonál přístup k počítači, internetu, tiskárně a kopírovacímu stroji.
2. ŽIVOTOSPRÁVA
Mateřská škola nemá vlastní kuchyň, proto pracovnice výdeje jídla denně dováží stravu a nápoje ze školní jídelny. Stavba jídelníčku odpovídá zdravé výživě s dostatkem tekutin podávaných dle potřeby a na požádání během celého dne. Každé dítě má svůj hrneček a k pití je vybízeno. Mezi svačinou a obědem je tříhodinový interval. Režim dne je pravidelný, ale flexibilní, aby se dalo reagovat během dne na neplánované události, potřeby a aktivity dětí dle pro-gramu MŠ. Děti mají v interiéru i na školní zahradě možnost volného pohybu, ale s doržováním bezpečnostních pra-videl. Činnosti v průběhu dne jsou zařazovány tak, aby děti měly dostatek času na hru, pohyb, stravu a odpočinek. Délka pobytu venku je přizpůsobována kvalitě ovzduší. Délka a potřeba spánku je individuální, děti nejsou ke spánku nuceny. Děti jsou vedeny k otužování vzduchem při pobytu venku a vodou při plaveckém výcviku v Kapka Hořovice.
3. PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY
Dítě a rodiče mají možnost seznámit se s prostředím MŠ. Po přijetí dítěte do MŠ je adaptace každého dítěte přizpůso-bována na základě dohody, jsou respektovány jejich individuální potřeby. Děti nejsou neúměrně přetěžovány, třída ja kamarádským společenstvím. Děti jsou podporovány v samostatných úkonech a je zohledňován jejich samostaný ná-zor, samostatné rozhodování a osobní svoboda ve vztazích k ostatním dětem. Jsou podněcovány k vlastní iniciativě, aktivitě, experimentování a sebehodnocení .Všichni jsou dostatečně chváleni, motivací dostávají podněty ke hře, tvo-ření, pozorování a učení. Ve třídě mají všichni rovnocenné postavení. Máme stanovený pochopený řád Pravidel chování (s piktogramy) a samy děti kontrolují jejich dodržování. Věnujeme pozornost prevenci šikany a sociálně patologických jevů. Vzdělávací nabídka činností a aktivit je přizpůsobena fyzickému a psychickému vývoji dětí. Ve vztazích k dospě-lým se projevuje vzájemná důvěra, pochopení, pomoc, přímá komunikace.
4. ORGANIZACE ŠKOLY
Základním dokumentem pro pracovníky a návštěvníky MŠ je školní a provozní řád. Režim dne je pravidelný, ale flexi-bilní dle potřeby dětí nebo programu školy. Vzdělávání probíhá během celého dne, kde poměr spontánních her a říze-ných aktivit je vyvážený. Aktivity a činnosti jsou individuální, skupinové či společné a jsou přizpůsobovány tempu dětí. Přednost dáváme prožitkovému učení, děti mají dostatek času na dokončení nebo pozdější vrácení k činnosti. Pokud dítě chce, může dění jen pozorovat. Zdravotně preventivní pohybové ranní cvičení je zařazováno denně před svačinou a ostatní pohybové aktivity během dne. Pro nově přijaté děti funguje adaptační režim, na kterém je možno se dohodnout s vedoucí MŠ.
5. ŘÍZENÍ ŠKOLY
Mateřská škola patří do společného právního subjektu Masarykova základní a Mateřská škola Suchomasty, který sluču-je druhý stupeň základní školy, mateřskou školu a školní jídelnu. Všechna pracoviště mají samostatné budovy, které jsou řízeny z ředitelství školy. Statutárním zástupcem subjektu je ředitelka školy. Vedením Mateřské školy je pověřena vedoucí učitelka. Existuje zde jednoduchý informační systém. Jsou vymezena pravidla provozu MŠ. Úkoly a povinnosti zaměstnanců jsou jasně dány. Na tvorbě školního vzdělávacího programu předškolního vzdělávání se podílejí obě učit. MŠ. Dochází k plánované kontrolní činnosti a vyhodnocování práce. Chod školy a plánování se opírá o závěry a návrhy opatření evaluace výchovného vzdělávání.
6. PEDAGOGICKÉ A PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ
V MŠ pracují 2 pedagogické pracovnice - vedoucí učitelka a učitelka, obě s pedagogickým vzděláním. V současné době je učitelka na mateřské dovolené a zastupující učitelka nemá pedagogické vzdělání. Škola vytváří učitelkám podmínky pro jejich další vzdělávání v rámci DVPP semináři nebo samostudiem. Pracovní doba pedagogů je dána tak, aby dětem zajistila optimální péči.
Specializované služby vykonávají příslušní odborníci, hlavně logopedická poradna.
V MŠ dále pracuje 1 provozní pracovnice - uklizečka s úvazkem na výdej jídla. Pracovnice má kurz pedagogického minima a může vypomáhat v odpoledních hodinách s péčí o děti.
7. SPOLUÚČAST RODIČŮ
Spolupráce s rodiči začíná dohodnutým adaptačním programem pro nové děti. Podporujeme jejich rodinnou výchovu. Projeví-li rodiče zájem, mohou dávat návrhy na různé akce, zapojit se do života MŠ, sponzorství, pomoci. Našim zá-měrem je spolupráci prohlubovat na společných setkáních pořádaných školou, aby sem jejich děti chodily rády a cítily se bezpečně. Při předávání důvěrných informací a individuálních pohovorech o problémech a pokrocích dodržujeme diskrétní jednání. Rodiče jsou infor-mováni ústně či písemně na nástěnce nebo na webových stránkách školy o všem, co se v MŠ plánuje.
Rozdělení vzdělávacího programu
Integrované vzdělávací bloky :
Názvy integrovaných vzdělávacích bloků jsou spjaty s názvem programu, názvem školy, mottem školy a vychází ze 4 ročních období :
I. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI NA PODZIM
II. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI V ZIMĚ
III. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI NA JAŘE
IV. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI V LÉTĚ
Čtvrtletní integrované bloky jsou rozděleny do 11 témat a týdenních bloků, které obsahují vzdělávací cíl, charakte-ristiku činností s úkoly a kompetencemi dítěte. Témata se propojují, navzájem se prolínají s opakováním již známého, dotýkají se různých oblastí, děti získávají různé dovednosti, hodnoty a postoje. Pět oblastí předškolního vzdělávání máme označené barevnými kamínky. Ve výchovné práci používáme tradiční metody a formy práce. Na plánování se podílí pedagogický sbor (obě učitelky).
Hlavní vzdělávací nabídku doplňují dílčí projekty :
a) specificky zaměřené programy rozvíjející určité dovednosti
b) programy zdravotně preventivní
c) programy k určitému tématu
d) programy prevence sociálně patologických jevů
e) program tradic, slavností a mimořádných dnů
f) adaptační plán
Další aktivity probíhající mimo pracovní dobu a poskytované kroužky za úplatu neorganizujeme.
Spolupracujeme : s rodiči, s ředitelstvím školy, se zřizovatelem OÚ Suchomasty, s jinými mateřskými a základními školami, s PPP Králův Dvůr a PPP Hořovice, Kapka Hořovice, Koniklec Suchomasty, Dětské workshopy, Svazem dobrovolných hasičů, Svazem chovatelů drobného zvířectva, divadlem Sedmiklásek, divadlem Fauna, divadlem Řimbaba, divadlem Hračka, kouzelník Kuba, Českou poštou, Prestigephoto, nakladatelstvím Svojtka, Interiérem Pavlis, doprava Přibyl a oslovenými sponzory.
Prezentace školy : obměňované výtvarné práce dětí ve veřejné vývěsce v obci u obchodu COOP, výtvarné práce dětí na nástěnce v chodbě OÚ Suchomasty, výtvarné práce dětí na nástěnkách a prostorách v MŠ, přispěvky do čtvrtletního obecního zpravodaje, účast vedoucí na veřejných zasedáních obce
Vzdělávací obsah
1. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI NA PODZIM
Hlavní záměry vzdělávání pro tento blok :
1. Rozvoj dítěte, jeho učení a poznávání : Z prožívání her a činností navozovat radostné pocity ze života v MŠ. Posilovat smyslové vnímání, motoriku, myšlení, vyjadřovací schopnosti, výslovnost,pěvecké a výtvarné schopnosti. Rozvíjet pohybové schopnosti, vést k vytvoření návykupotřeby pravidelného pohybu.
2. Osvojit si základy hodnot společnosti : Rozvíjet poznatky o hodnotě přátelství, o chování kamarádů k sobě navzájem. Usnadnit novým dětem adaptaci na nové prostředí. Stanovit a pochopit Pravidla chování v MŠ s piktogramy a bezpečnost. Organizovat setkání rodiny s MŠ. Posilovat vztah k rodině i životu v MŠ. Rozvíjet poznatky v péči o lesní zvěř.
3. Získat osobní samostatnost a shopnost projevovat se jako samostatná osobnost : Posilovat osobnost, prosociální postoje k ostatním dětem, rodině, ostatním dospělým. Pověřovat úkoly a umožnit se seberealizovat v jejich plnění. Poznat význam tříděného odpadu na prostředí.
1. téma : PRVNÍ POZNÁNÍ cíl tématu : nalézt své místo
sociální orientace : adaptace, jména, značky dětí, personál, interiér
rodinné vztahy : kde a s kým bydlím
časové vztahy : typické činnosti, hygiena, stolování
bezpečnost doma, venku, v dopravě
motivace tématu : Tom a Jerry
(doba plnění : 3 týdny)
2. téma : BARVY PODZIMU cíl tématu : poznat a pracovat s barvami
fenologie : charakteristické znaky pozimu
bezpečnost : reflexní oblečení
botanika : podzimní květiny, ovoce, zelenina, stromy, plody
sociální orientace : nákupování
zoologie : odlet ptáků na jih
ekologie : tříděný odpad do kontejnerů
motivace tématu : panáček Podzimáček
(doba plnění : 6 týdnů)
3. téma : BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ cíl tématu : příprava přírody na zimu
fenologie : charakteristické znaky zimy, přírodní jevy
zoologie : lesní zvířata, hmyz
botanika : plody lesa
ekologie : co do lesa nepatří
motivace tématu : ježek
(doba plnění : 3 týdny)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI V ZIMĚ
Hlavní záměry vzdělávání pro tento blok :
1. Rozvoj dítěte, jeho učení a poznávání : Probouzet zájem a vztah dětí k zimním sportům, hrám a činnostem. Zdokonalovat pohybové dovednosti dětí, organizovat hry se sněhem. Rozvíjet rozlišovací schopnosti, vnímat všemi smysly. Probouzet zájem o psanou podobu jazyka osvojováním si poznatků o znakových systémech.
2. Osvojit si základy hodnot společnosti : Vést děti k poznávání hodnot vztahů ke kamarádům v MŠ. V předvánočním období připravovat překvapení a dárky. Posilovat vztah dítěte ke všem živým tvorům v zimě jednoduchou péčí ve svém okolí.
3. Získat osobní samostatnost a shopnost projevovat se jako samostatná osobnost : Podporovat u dítěte rozvoj schopností chovat se autenticky, prosociálně a aktivně se podílet na společném životě ve třídě. Vytvářet prostředí pro iniciativní jednání.
4. téma : SVÁTEČNÍ ČAS cíl tématu : prožívat předvánoční čas
sociální orientace : začátek adventu, Mikuláš, čert, anděl
sociální orientace : přípravy na vánoce, výzdoba, lidové tradice, vyprávění u svíček
motivace tématu : andílek Drahuška
(doba plnění : 4 týdny)
5. téma : VE ZDRAVÉM TĚLE ZDRAVÝ DUCH cíl tématu : poznat své tělo
sociální orientace : tradice : Tří králů
biologie : vnější a vnitřní části těla a jejich funkce, smysly
péče o zdraví, nemoci, bacily
vlastnosti předmětů : zdravé a nezdravé (výživová pyramida)
sociální orientace : příprava dětí k zápisu do ZŠ
motivace tématu : Šmoulové
(doba plnění : 4 týdny)
6. téma : PANÍ ZIMA cíl tématu : poznat vlastnosti sněhu
fenologie : přírodní jevy, roční doby
sociální orientace : lidová tradice - masopust
zoologie : přezimující ptactvo
motivace tématu : Krakonoš
(doba plnění : 3 týdny)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI NA JAŘE
Hlavní záměry vzdělávání pro tento blok :
1. Rozvoj dítěte, jeho učení a poznávání : Učit se ekologicky chovat, žít a všímat si významu zeleně a čistoty životního prostředí. Všímat si změn v přírodě, rozvíjet city působením krás přírody a probouzejícího se jara. Získat vztah ke zvířátkům a jejich mláďatům.
2. Osvojit si základy hodnot společnosti : Posilovat prosociální chování dítěte, kooperativní dovednosti a citový vztah k rodině a mamince. Dozvědět se o záchraných systémech : hasiči, záchranáři. Vědět, jak se chovat v případě nebezpečí a ohrožení zdraví nebo života, jak přivolat pomoc.
3. Získat osobní samostatnost a shopnost projevovat se jako samostatná osobnost : Vědět o existenci základních pravidlech chování v silničním provozu pro vlastní bezpečnost a existenci dopravních pravidel a značek. Ochránit své zdraví i zdraví a bezpečnost druhých.
7. téma : JAK SE RODÍ JARO cíl tématu : vnímat zrození jara
fenologie : porovnat dvě roční doby (zima a jaro), první jarní den
ekologie : neživá příroda - koloběh vody
botanika : jarní květiny
zoologie : drobná zvířata (žížala, krtek, mšice, mandelinka)
sociální orientace : velikonoční svátky a tradice
motivace tématu : víla Anežka
(doba plnění : 4 týdny)
8. téma : KAMARÁDI ZVÍŘATA cíl tématu : poznat zvířata
zoologie : domácí zvířata, zvířata v ZOO, volně žijící u vody, ve vodě, v pralese, savaně, na poušti
sociální orientace : péče o mladé
ekosystém : rybník, moře, prales, savana, poušť
ekologie : ohrožení živé přírody
motivace tématu : Krteček
(doba plnění : 4 týdny)
9. téma : ZVĚDAVÁ KAČENKA cíl tématu : vnímat dění kolem nás
zvyky a tradice : čarodějnice, májka
sociální orientace : rodinné vztahy, láska k mamince
dopravní informovanost, signalizace, bezpečnost na silnici
sociální orientace : pomoc lidem i v nebezpečí
motivace tématu : maňásek Kačenka
(doba plnění : 4 týdny)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. čtvrtletní integrovaný blok : KAMARÁDI V LÉTĚ
Hlavní záměry vzdělávání pro tento blok :
1. Rozvoj dítěte, jeho učení a poznávání : Získávat elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody a techniky. Rozvíjet multikulturní výchovu k dětem a lidem na celém světě bez rozdílu pleti.
2. Osvojit si základy hodnot společnosti : Vytvářet vztah ke své obci, zemi, planetě. Všímat si úlohy barev v našem životě, zeleně a architektonických záměrů pro život člověka.
3. Získat osobní samostatnost a shopnost projevovat se jako samostatná osobnost : Vědět, že každé povolání člověka je prospěšné. Chápat význam učení pro každého. Posilovat smysl pro povinnost a vážit si úsilí druhých. Využívat informace z knih, encyklodepií, TV, a zacházet s komunikační technikou. Vytvářet osobní předpokledy pro radostný vstup do ZŠ.
10. téma : ŽIVOT NA PLANETĚ cíl tématu : poznat planetu Zemi
základní poznatky : rasy lidí, glóbus, česká státnost
sociální orientace : odloučení přes noc
literatura : pohádky
cestování : tuzemské a exotické kraje
turistika : mapy
historie : dinosauři
motivace tématu : Bolek a Lolek
(doba plnění : 5 týdnů)
11. téma : PRÁZDNINOVÉ HRANÍ cíl tématu : podporovat zvídavost
ekosyslém : les
zoologie : zvířata v lese a trávě
botanika : letní rostliny
časové pojmy : dříve - dnes, den - noc
historie : život a práce lidí
bezpečnost v přírodě
motivace tématu : maňásek Kubík
(doba plnění : 3 týdny)
Evaluační systém
Cílem evaluace je :
- vytvořit bezpečné a podnětné prostředí pohody, důvěry, přátelství
- dosáhnout samostatnosti, zodpovědnosti, sebevědomosti, vlastního úsedku a sebejistoty
- tvořivě jednat a myslet, čelit problémům, pomoc mladším, schopnost se dále rozvíjet a učit
- získat rodiče pro společné a jednotné působení na děti
1. Evaluace na úrovni školy
2. Evaluace na úrovni ŠVP PV
3. Evaluace na úrovni TVP PV
4. Individuální evaluace dítěte